Gamos 590 B

Είδη γάμων! (σύμφωνο συμβίωσης)

 Α) ΕΙΔΗ ΓΑΜΩΝ (ΓΕΝΙΚΑ)

΄Οσο η κοινωνία μας “προοδεύει” και αναπτύσσεται, τόσο ο Νομοθέτης “τρέχει” και προσπαθεί να καλύψει νομοθετικά τις αυξανόμενες απαιτήσεις των Πολιτών  για τη δημιουργία νέων θεσμοθετημένων βιοτικών σχέσεων.

΄Ετσι από τα …νταούλια και …βιολιά (με πέταγμα ρυζιού που βγάζει μάτι), του θρησκευτικού γάμου, οδηγηθήκαμε στη σεμνή (και άχρωμη), όμως ανέξοδη τελετή του πολιτικού γάμου και στη συνέχεια σε μορφή “γάμου” (χωρίς γάμο) , δηλαδή το σύμφωνο συμβίωσης!

Επομένως τα “είδη” γάμου, τα οποία προβλέπει η Ελληνική Νομοθεσία είναι ΤΡΙΑ!

Β) ΠΡΟΗΓΕΙΤΑΙ Η ΜΝΗΣΤΕΙΑ

Πριν αναφερθούμε σε μερικά βασικά χαρακτηριστικά κάθε γάμου θα πρέπει να αναφερθούμε και στα …προεόρτια αυτών, δηλαδή στη Μνηστεία (κοινώς αρραβώνα).

Γνωστή είναι η φράση “στρίβειν δια του αρραβώνος” (!), ο οποίος απλά είναι μία συμφωνία, ότι οι “συμβαλλόμενοι” θα τελέσουν (κάποτε) γάμο. Η συμφωνία όμως αυτή ΔΕΝ ΓΕΝΝΑ ΑΓΩΓΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΑΝΑΓΚΑΣΜΟ ΤΟΥ (εξού και “στρίβειν δια του αρραβώνος”!).

Ο πονηρός όμως που θα διαλέξει αυτόν τον τρόπο απαλλαγής του από τα δεσμά του γάμου, πρέπει να γνωρίζει ότι θα υποχρεωθεί σε επστροφή όλων των δώρων που έλαβε, εάν δε διαλύσει τον αρραβώνα χωρίς σπουδαίο λόγο, ίσως πληρώσει και κάποια αποζημίωση για δαπάνες τρίτων (πεθερικών, νύφης κλπ.) εν όψει του γάμου.

Γ) ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΓΑΜΟΣ

Θρησκευτικό γάμο μπορούν να τελέσουν α) όσοι έχουν συμπληρώσει  την ηλικία των …ΔΕΚΑ ετών (!), όμως με άδεια του Δικαστηρίου (μέχρι την ηλικία των 18). Φαίνεται ότι αυτό το γνωρίζουν καλά οι Ρομά! Βέβαια από τα 10 μέχρι τα 18 απαιτείται και η ύπαρξη σπουδαίου λόγου ώστε να δοθεί η άδεια (ας πούμε η νύφη να είναι …ολίγον έγκυος!), β) επίσης πρέπει να μην είναι στενοί συγγενείς (μέχρι πρώτα εξαδέλφια απαγορεύεται) και γ) να δηλώσουν την συμφωνία τους για την τέλεση γάμου συγχρόνως  (όχι ο ένας σήμερα και ο άλλος αύριο) κατά τη διάρκεια σχετικής τελετής είτε σε ιερέα της ανατολικής ορθόδοξης εκκλησίας ή σε λειτουργό άλλου δόγματος ή (και) θρησκεύματος (!).

Πρέπει να έχει προηγηθεί σχετική άδεια  από τον Δήμαρχο ή Πρόεδρο της Κοινότητας και δημοσίευση (γνωστοποίηση) του γάμου (συνήθως) σε εφημερίδα.

Πρέπει να διευκρινίσουμε ότι : Ο ΓΑΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΥΡΟΣ ΕΑΝ Η ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ ΓΙΝΕΙ ΜΟΝΟ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΄Η ΘΡΗΣΚΕΥΜΑ ΤΟΥ ΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΕΛΛΟΝΥΜΦΟΥΣ.

Επομένως μπορούμε να παντρευτούμε στο Θιβέτ με μία Ταϊλανδή κατά το Βουδιστικό δόγμα. Κανένα πρόβλημα! Ο γάμος είναι εγκυρότατος!

Δ) ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΓΑΜΟΣ

Ο πολιτικός γάμος έχει τις ίδιες προϋποθέσεις ακριβώς όπως και ο θρησκευτικός. Ισχύουν τα ίδια και απορρέουν οι ίδιες συνέπειες!

Η μοναδική διαφορά (εκτός από τα ελάχιστα έξοδα και τα πολύ μικρότερα “νταβαντούρια”), είναι ότι “η δήλωση των μελλονύμφων ότι συμφωνούν να συνάψουν γάμο γίνεται δημόσια, ενώπιον δύο μαρτύρων (παίζουν τον ρόλο του “κουμπάρου”) προς τον Δήμαρχο ή τον Πρόεδρο της Κοινότητας.

Τον Δήμαρχο ή τον Πρόεδρο είναι νόμιμο να αντικαταστήσει Πρόξενος, εάν τυχόν αποφασίσετε να έλθετε σε γάμο ενά κάνετε τις διακοπές σας στην …Βενετία! Ας προσέχατε!

Η Πολιτεία για να …κατευνάσει κάπως τους ιερείς, οι οποίοι πολύ στενοχωρήθηκαν που τους πήραν το αποκλειστικό δικαίωμα του θρησκευτικού γάμου, επιτρέπει σε όσους έχουν προβεί σε πολιτικό γάμο να τελέσουν και θρησκευτικό (έτσι για να μην χαθεί …το ρύζι και να δοθούν …για δεύτερη φορά δώρα!).

Μετά από κάθε γάμο συντάσσεται η απαραίτητη ληξιαρχική πράξη κλπ.

Προσοχή όμως:

Ο γάμος, ο οποίος έγινε κατόπιν πλάνης  ως προς το πρόσωπο (μόνο) του άλλου, μπορεί να ακυρωθεί (όχι ως προς άλλες …ιδιότητες). Δηλαδή εάν στην εκκλησία έλθει η νύφη με πέπλο στο πρόσωπο και εσύ νομίζεις ότι παντρεύεσαι την Μαρία ενώ παντρεύεσαι την Μάρθα, έχεις δικαίωμα να ακυρώσεις το γάμο (εκτός εάν η Μάρθα στου αρέσει περισσότερο!). Βέβαια έχεις προθεσμία 6 μηνών  να “δοκιμάζεις” την Μάρθα, όχι …μερικά χρόνια. Επίσης εάν σου έχουν βάλει ένα …πιστολάκι στον κρόταφο για να δηλώσεις την συναίνεσή σου, έχεις την ίδια προθεσμία να ακυρώσεις τον γάμο λόγω απειλής  (η προθεσμία αρχίζει από τότε που κατέβηκε το πιστολάκι).

Ε) ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΥΜΒΙΩΣΗΣ

Εδώ υπάρχει μία κεφαλαιώδης διαφορά  από τα δύο προηγούμενα είδη γάμου.

΄Οπως έχουν κρίνει τα Δικαστήρια, ο Νομοθέτης …και η Εκκλησία (!) , θρησκευτικό (οπωσδήποτε) ή Πολιτικό (με αμφισβητήσεις) γάμο μπορούν να τελέσουν ΜΟΝΟ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥ  ΦΥΛΛΟΥ, όμως, σύμφωνο συμβίωσης μπορούν να υπογράψουν και του ίδιου φύλλου. Αυτό διευκρινίσθηκε και προσδιορίστηκε με τον ν. 4358/22.12.2015. Κατά το άρθρο 1 του Νόμου, “η συμφωνία δύο ενηλίκων προσώπων, ανεξάρτητα από το φύλλο τους, με την οποία ρυθμίζουν τη συμβίωσή τους (σύμφωνο συμβίωσης) καταρτίζεται αυτοπροσώπως  με συμβαιολαιογραφικό έγγραφο”.

Αυθαιρετώντας αρκετά, συμπεριέλαβα το σύμφωνο συμβίωσης στα “είδη γάμου” επειδή όλες οι συνέπειες οι οποίες επέρχονται με την τέλεση Θρησκευτικού ή Πολιτικού γάμου, οι ίδιες υπάρχουν και στο σύμφωνο συμβίωσης, δηλαδή:

α) τα ίδια κληρονομικά δικαιώματα, όπως στους  συζύγους,

β) τα παιδιά που γεννιούνται τεκμαίρεται ότι έχον πατέρα τον άνδρα , με τον οποίο η μητέρα κατάρτισε το σύμφωνο,

γ) η γονική μέριμνα ασκείται και από τους δύο γονείς, το δε τέκνο φέρει το επώνυμο ενός από τους δύο,

δ) όλες οι διατάξεις νόμων που αφορούν αξιώσεις των συζύγων από γάμο μεταξύ τους ή έναντι του Δημοσίου ή τρίτου εφαρμόζονται και σε αυτήν την περίπτωση.

Αξιοπρόσεκτο είναι, ότι το ένα μέρος μπορεί με μονομερή  δήλωση σε συμβολαιογράφο (αφού προηγούμενα έχει προσκαλέσει τον άλλο συμβληθέντα) να επιφέρει τη λύση  του συμβώνου συμβίωσης.

Αυτή η λύση επέχει θέσει διαζυγίου  , οπότε γεννούνται όλες οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα, όπως και στη λύση του Θρησκευτικού ή Πολιτικού γάμου.

Επομένως ούτε εκκλησία, ούτε Δήμαρχος ή μάρτυρες χρειάζονται, μόνο ένας Συμβολαιογράφος και οι δύο υπογραφές!

Πάντως οι “σύζυγοι” αυτοί, εάν είναι του αυτού φύλλου, δεν έχουν τη δυνατότητα να υιοθετήσουν παιδιά.

 

Search