Skip to content

Η Μουσικοκινητική Αγωγή Carl Orff…(της Αντζουλέτας Πουσναρά)

Η Μουσικοκινητική Αγωγή Carl Orff είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο διδασκαλίας της μουσικής και της κίνησης μέσα από την προσωπική βιωματική εμπειρία, την εξερεύνηση, την παρατήρηση, την μίμηση και τον δημιουργικό αυτοσχεδιασμό. Βασίζεται σε γνωστικές αρχές της παιδοψυχολογίας, της μουσικοπαιδαγωγικής, της κινησιολογίας και της αισθητικής αγωγής.

 

Τα τρία βασικά στοιχεία της διδακτικής διαδικασίας της Μουσικοκινητικής Αγωγής C. Orff είναι η Γλώσσα, η Κίνηση και η Μουσική, κάτω από την ενοποιό δύναμη του ρυθμού. Οι δραστηριότητες προκύπτουν  από τις σχέσεις μεταξύ των τριών στοιχείων,  τα οποία συνυπάρχουν, εμπλέκονται και αλληλοσυμπληρώνονται.

Η Γλώσσα αποτελεί θεμέλιο λίθο, είναι το φυσικό μέσο, για να έρθει το παιδί σε επαφή με τη μουσική. Δίνεται  έμφαση στη φυσική εκφορά του λόγου, στη σωστή άρθρωση και στον τονισμό των λέξεων, μέσα από τον οποίο βιώνεται ουσιαστικά ο ρυθμός του λόγου. Γνωμικά, λογοπαίγνια, παροιμίες, κείμενα έμμετρα ή πεζά, παιχνιδοτράγουδα και παιδικά τραγούδια αποτελούν το πλούσιο υλικό των μαθημάτων. Οι εικόνες που ξεπετάγονται μέσα  από την ελεύθερη απόδοση των παιδικών τραγουδιών είναι η αφορμή για δραματοποιήσεις, διαλόγους και ηχοϊστορίες. Σταδιακά ανακαλύπτουν τα παιδιά την γοητεία της μουσικότητας της γλώσσας μας, με τρόπο αβίαστο και πολύ δημιουργικό.

Χρησιμοποιώντας τη γλώσσα – ρυθμικά και μελωδικά – ενεργοποιούμε τα μέλη του σώματος των μαθητών ,εξερευνώντας τις δυνατότητες κίνησης και έκφρασης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία χτίζουμε ένα πλούσιο κινητικό λεξιλόγιο.  Κατάλληλα δομημένοι στίχοι, βοηθούν στη  δημιουργία των  πρώτων μας κινητικών μοτίβων, εξέλιξη των οποίων –κάποιες φορές- είναι η σύνθεση μικρών χορογραφιών.

Ο ρυθμός της γλώσσας επίσης μας καθοδηγεί και μας συνοδεύει σε όλες  τις οργανικές δραστηριότητες. Ξεκινάμε χρησιμοποιώντας ως όργανο το ίδιο μας το σώμα- με παλαμάκια, χτύπους στους μηρούς, στο στήθος…- συνοδεύοντας πάντα με ρυθμικές συλλαβές, αλλά και με κατάλληλα δομημένες έμμετρες φράσεις. Καταλήγουμε στην εφαρμογή των ρυθμικών θεμάτων που έχουμε επεξεργαστεί – μέσω της γλώσσας και του σώματος – στα όργανα της ορχήστρας C. Orff ( ξυλόφωνα, μεταλόφωνα, τύμπανα, ξυλάκια,……) και ολοκληρώνοντας τη μουσικοκινητική μας προσέγγιση  συνοδεύουμε  με τραγούδι.

Εμπνευστής της Μουσικοκινητικής Αγωγής C. Orf είναι ο γνωστός συνθέτης Carl Orff. Στην Ελλάδα το Orff – Schulwerk (Εργο για Σχολεία) εισήγαγε η στενή συνεργάτης και φίλη του C. Orff, Πολυξένη Ματέυ.

 

 

 

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top